Letňanské letiště

STR4 LETISTE HISTORIE 1

Správně bychom měli říci letňanská letiště, neboť na území naší obce byla v minulosti letiště dvě. To stávající, o které se dnes dělí letňanský aeroklub s Výzkumným a zkušebním leteckým ústavem a je de facto jako veřejné letiště v soukromých rukách. Druhým letištěm bylo v minulosti tovární letiště Avia. Nacházelo se v místech, kde dnes stojí nejnovější letňanské sídliště.

Z továrního letiště startovaly stíhačky Avia B-534, bombardéry Aero MB-200, které Avia vyráběla v sublicenci, ale také třeba akrobatické speciály Avia Ba-122 našich reprezentantů, kteří s nimi létali na olympijských hrách v roce 1936.

 

Začalo to Kašparem

Už v roce 1910 se poblíž Letňan na tzv. Proseckých pláních odehrávaly první úspěšné aviatické produkce. Mezi ty nejnavštěvovanější patřily lety prvního českého aviatika Jana Kašpara. Jednu z jeho exhibicí navštívilo během jediného dne takřka 10 tisíc lidí.

V roce 1918 vzniklo v sousedních Kbelích vojensko-civilní mezinárodní letiště. To ale navzdory neustálému rozvoji přestalo po šesti letech kapacitně stačit vojenské, tovární, zkušební a mezinárodní civilní letecké dopravě. Díky tomu vzniklo – v návaznosti na rozjezd výroby v nové továrně Letov a na potřeby Vojenského vzduchoplaveckého studijního ústavu (dnešního VZLÚ) – v roce 1924 letiště v Letňanech.

 

Od Luftwaffe…

Za války využívala letňanská letiště kromě Avie, Letova, VZLÚ i Luftwaffe, což v roce 1945 vedlo k těžkému náletu spojeneckých stíhačů na shromážděné německé letouny. Ještě donedávna byla poblíž Ohybu vidět budova bývalého kina, na jejíž fasádě se nacházely stopy po střelách ráže 20 mm vypálené z kanonů amerických mustangů (P-51).

Aviácké letiště bylo funkční ještě v roce 1956, když jsem nastoupil do Avie a s údivem zíral na plochu pokrytou bitevníky Avia B-35, kterým jsme přezdívali Kombajn pro charakteristicky kašlavý zvuk při stáhnutí plynu. Přes tuto plochu byly později přetahovány na letiště VZLÚ dopravní Iljušiny Avia Av-14, čímž jsme se prakticky plynule přenesli téměř do současnosti.

 

…po Svazarm

Na přelomu padesátých a šedesátých let minulého století bylo letiště VZLÚ využíváno ke zkouškám letounů vyráběných v Rudém Letovu a letounů, které vznikaly ve spolupráci se zkušebním ústavem. Bylo však také letištěm místního aeroklubu Svazarmu. Zdejší plachtaři tehdy využívali pohostinnost Avie a v jedné z menších hal měli uskladněny, lépe řečeno hangárovány své větroně. Ty musely být přetahovány na výzkumáckou plochu, aby se mohly dostat do vzduchu, což z dnešního pohledu tvrdého kapitalismu přinášelo řadu kuriózních situací. Některé se tehdy týkaly i mne.

Jednou mně zavolal jeden z kamarádů, že by chtěl jít na přelet. Pracoval jsem tehdy v oddělení leteckého úseku (Avia již byla automobilkou) a kamarád mě žádal, zda bych mu na letiště nepřetáhl větroň. Za zády šéfa jsem se vytratil, zapřáhl větroň za traktor a s pomocí zmíněného kamaráda ho dopravil na vzletovou plochu.

Je mi jasné, že takové porušení pracovní kázně by dnes jen těžko prošlo. Navíc díky aktuální situaci by ani nebylo nutné. V současnosti má letňanský aeroklub k dispozici velký hangár, který „zdědil“ po Avii.

 

Sysel i filmaři

LETISTE LETNANY LOGO 2Dnes je letňanské letiště letištěm veřejným, a dokonce i neveřejným mezinárodním. Vlastní ho akciová společnost SIT PRAGUE a snad právě díky ní se dosud nikomu nepodařilo ho developersky rozparcelovat. Přispěl k tomu určitě i výskyt populace kriticky ohroženého druhu sysla obecného, díky čemuž bylo letiště vyhlášeno chráněným územím, Národní přírodní památkou Letiště Letňany.

Část historických hangárů nacházejících se na východní straně letištní plochy přešla pod správu Leteckého muzea Kbely, jehož návštěvníci si i zde mohou prohlédnout historickou leteckou techniku. Hlavní hangár je opraven, zřejmě díky filmařům, neboť letiště se stalo i filmovou hvězdou. Škoda jen, že architekti nevzali v potaz historické souvislosti a jednoduše nechali zamalovat charakteristický znak zdejšího aeroklubu, který tam byl umístěn.

Jeho tvůrcem byl totiž již zesnulý letňanský malíř, grafik a pilot František Kobík.

Text Václav Šorel a archiv Letiště Praha Letňany (Letiště v datech)

Foto Martina Burianová a sbírka Václava Šorela

 

Letiště v datech

STR4 LETISTE HISTORIE DATA1910  první úspěšné aviatické produkce poblíž Letňan

1924  vznik letiště v Letňanech (využíváno továrnou Letov a dnešním VZLÚ), masivní rozvoj v závislosti na rozvoji leteckého průmyslu

1939  letiště převzala Luftwaffe

1940-41  zbudován komplex nových hangárů pro finální montáž a zalétávání nově vyrobených letadel

jaro 1945  bombardování spojeneckým letectvem

1948  omezení výroby v Letovu

60. léta  končí výroba letadel v Avii, založen Aeroklub Letňany

70. léta  VZLÚ zde zkouší letouny L-29 Delfín a L-39 Albatros

2007  letiště převzato britskou investiční společností ve správě české pobočky Sky Invest Technology Prague (SIT PRAGUE), začíná nový masivní rozvoj letiště

2010  provozování letiště přejímá dceřiná společnost Letiště Praha Letňany s.r.o.

• nová řídící věž, opravena vzletová a přistávací dráha, zaveden kamerový a vstupní systém, obnoveno původní oplocení a kompletně zrekonstruován areál parkoviště, rekonstruován původní zkušební střelecký hangár – dnes LSSP

2017  Letiště Praha Letňany je veřejné vnitrostátní a neveřejné mezinárodní letiště s osvědčením k poskytování letové informační služby AFIS

• nabízí dvě travnaté přistávací a vzletové dráhy, využíváno pro kulturní akce, především pro open air koncerty, v areálu se nachází také offroad dráha

Zdroj: www.letnany-airport.cz

 

STR4 LETISTE HISTORIE 2

Na tomto oraništi v třicátých letech minulého století nevznikl jen moderní letecký závod Avia, ale také jeho tovární letiště.


STR4 LETISTE HISTORIE 3

Druhá polovina třicátých let 20. století a stíhačky Avia B-534 jsou připraveny k převzetí armádou.


STR4 LETISTE HISTORIE 4

Za války využívala letňanská letiště i Luftwaffe. Němečtí důstojníci na inspekci.


STR4 LETISTE HISTORIE 5

Prototyp vojenského Av-14 na letňanském letišti.


STR4 LETISTE HISTORIE 6

Občas na naše letiště zavítá i replika Avie BH-5.


STR4 LETISTE HISTORIE 7

Den Letiště Praha Letňany 2016.

Jste zde: Úvod > Téma měsíce > Letňanské letiště